پلهوپایهی ههندێ له سوورهتهکانی قورئان بهپێی لێکۆڵینهوهی زانای پایهبهرز (الألباني) -ڕهحمهتی خوای لێ بێت- (بهشی ١) کوڕی خاك یهکهم/ سووڕهتی(الفاتحة). * ئهو فهرموودانهی دروستن له بارهی ئهم سووڕهته: 1/ عن ابن عباس رضي الله عنهما قال :" بينما جبريل قاعد عند النبي صلى الله عليه وسلم سمع نقيضا من فوقه فرفع رأسه فقال : هذا باب من السماء فتح اليوم ، لم يفتح قط إلا اليوم ، فنزل منه ملك فقال : هذا ملك نزل إلى الأرض ، لم ينزل قط إلا اليوم ، فسلم وقال : أبشر بنورين أوتيتهما ، لم يؤتهما نبي قبلك ؛ فاتحة الكتاب ، وخواتيم سورة {البقرة} ، لن تقرأ بحرف منهما إلا أعطيته". رواه مسلم وصححه الألباني في صحيح الترغيب و الترهيب / 1456 واته/ ئیبن عهبباس دهفهرموێت: لهکاتێکدا جوبڕهئیل لهلای دانیشتبوو لهلای پێغهمبهر(صلى الله عليه وسلم)، گوێی له دهنگێک بوو لهسهرووی خۆیهوه، سهری بهرز کردهوه و فهرمووی: ئهوه دهرگایهک بوو لهئاسمان ئهمڕؤ کرایهوه، ههرگیز نهکراوهتهوه تهنها ئهمڕۆ نهبێت، مهلائیکهیهک لێوهی دابهزی و جوبڕهئیل فهرمووی: ئهوه مهلائیکهیهک دابهزی بۆ سهرزهوی و ههرگیز دانهبزیوه تهنها ئهمڕۆ نهبێت، هات و سڵاوی کرد و فهرمووی: مژدهت لێبێت بهدوو نوور که نهدراوه بههیچ پێغهمبهرێک له پێشتر.. سهرهتای پهڕتوک(سووڕهتی فاتیحة) و کۆتاییهکانی سووڕهتی بهقهڕه.. داوایهکی پێ ناکهی مهگهر خوا پێت دهبهخشێت. 2/ " ما أنزلت في التوراة، ولا في الإنجيل، ولا في الزبور، ولا في الفرقان مثلها. وإنها سبع من المثاني، والقرآن العظيم الذي أعطيته" متفق عليه. واته/ دانهبهزیوه لهتهوڕات و له ئینجیل و له زهبوور هروهها له فورقانیش(قورئان) وهک شێوهی ئهو، ئهوه حهوت ئایهتهکهیه که لههیچ پهڕتوکێکی تر نههاتووه(مثاني؛ بهمانی ئهوهش دێت که زۆر دووبارهدهکرێتهوه لهنوێژ یان سوڕهتێکه ههمووی ههڵدانه بهگهورهیی خوادا)، ههروهها قورئانی مهزنه که دراوه به تۆ. 3/ " قال الله تعالى : قسمت الصلاة بيني وبين عبدي نصفين ، ولعبدي ما سأل ، فإذا قال العبد : { الحمد لله رب العالمين } ، قال الله : حمدني عبدي . فإذا قال : {الرحمن الرحيم} ، قال : اثنى علي عبدي . فإذا قال : { مالك يوم الدين } ، قال مجدني عبدي.وإذا قال:{إياك نعبد وإياك نستعين } ، قال : هذا بيني وبين عبدي ، ولعبدي ما سأل . فإذا قال : { اهدنا الصراط المستقيم . صراط الذين أنعمت عليهم غير المغضوب عليهم ولا الضالين } ، قال : هذا لعبدي . ولعبدي ما سأل " . رواه مسلم وصححه الألباني في صحيح الترغيب والترهيب / 1455 واته/ پێغهمبهر(صلى الله عليه وسلم) دهفهرموێت: خوا فهرمووی: نوێژم له نێوان خۆم و بهندهکهمدا بهشکردووه دوو کهرت، ئهوهش که بهندهکهم لێم داوادهکات بۆی ببێت.، کاتێک بهنده وتی: الحمد لله رب العالمين خوای گهوره فهرمووی: بهندهکهم سوپاسی کردم، وه ئهگهر وتی: الرحمن الرحيم خوای گهوره فهرمووی: باشی باشی پیاههڵدام، کاتێکیش وتی:مالك يوم الدين خوای گهوره فهرمووی: بهرزی ڕاگرتم بهندهکهم، وه کاتێک وتی:إياك نعبد وإياك نستعين خوای گهوره فهرمووی: ئهوهیه له نێوان من و بهندهکهم و بۆ ئهویش ههبێت ئهوهی داوای کرد، کاتێکیش وتیاهدنا الصراط المستقيم . صراط الذين أنعمت عليهم غير المغضوب عليهم ولا الضالين فهرمووی: ئهوه بۆ بهندهکهم بێت و وه ههرچیش بهندهکهم داوای کرد. 4/ عن أبي سعيد الخدري قال : " كنا في مسير لنا فنزلنا فجاءت جارية فقالت إن سيد الحي سليم وإن نفرنا غيب فهل منكم راق فقام معها رجل ما كنا نأبنه برقية فرقاه فبرأ فأمر له بثلاثين شاة وسقانا لبنا فلما رجع قلنا له أكنت تحسن رقية أو كنت ترقي قال لا ما رقيت إلا بأم الكتاب قلنا لا تحدثوا شيئا حتى نأتي أو نسأل النبي صلى الله عليه وسلم فلما قدمنا المدينة ذكرناه للنبي صلى الله عليه وسلم فقال وما كان يدريه أنها رقية اقسموا واضربوا لي بسهم" رواه البخاري. واته/ ئهبو سهعیدی خودری دهگێڕێتهوه که جارێکیان له کاروانێکمان بووین و لاماندا(بۆ پشودان)، ئهوجا ئافرهتێک هات و وتی گهورهمان گهزراوه(شتێک گهزتوویهتی) کهسێکیشمان لێره نییه کهبتوانێت چارێکی بۆ بکات، ئایا کهس لهئێوه ههیه بتوانێت چاری بکات؟ یهکێک لهناو ئێمه ههستا لهگهڵی و ئێـمهش هیچ ههواڵمان نهبوو لهسهری که ڕوقییه بزانێت. ئهویش چوو ڕوقییهی بۆ کرد و شیفای بۆ هات، پیاوهکهش فهرمانی کرد که (30) سهرمهڕی بدرێتێ و شیریسیان داینێ ههتا بیخۆینهوه. کاتێک گهڕایهوه پێمان بوت: ئایا تۆ ڕوقییهت دهزانی؟ وتی نهخێر، بهڵام من تهنها به سووڕهتی (أم الکتاب؛ الفاتحة) ڕوقییهم بۆ کرد، ئیتر وتمان هیچ باس مهکهن بۆ خهڵک ههتاوهکو دهگهڕێینهوه و پرسیار له پێغهبهر(صلى الله عليه وسلم) دهکهین، کاتێک هاتینهوه مهدینه و گێڕامانهوه بۆ پێغهمبهر(صلى الله عليه وسلم)، ئهوهیس فهرمووی: ئهو چؤنی زانی که ئهو سووڕهته ڕوقیهیه؟! سهرمهڕهکانیش دابهش بکهن و بهشی منیشی لێبدهن. * ههندێ لهو فهرمووده لاوازانهی لهبارهی سووڕهتی(الفاتحة)هوه هاتوون. 1/ " فاتحة الكتاب تجزي ما لا يجزي شيء من القرآن، ولو أن فاتحة الكتاب جعلت في كفة الميزان، وجعل القرآن في الكفة الأخرى، لفضلت فاتحة الكتاب على القرآن سبع مرات". ضعيف جدا / سلسلة الأحاديث الضعيفة 3996. واته/ سووڕهتی فاتیحا پاداشتێکی ههیه هیچ بهشێکی تری قورئان ئهو پاداشتهی نییه. وه ئهگهر سووڕهتی فاتیحا بخرێته تایهک و ههموو قورئانیش بخرێته تایهک، ئهوا سووڕهتی فاتیحا قورستر دهبێت له قورئان به حهوت جار. زۆر لاوازه. 2/ " فاتحة الكتاب شفاء من السم". سلسلة الأحاديث الضعيفة 3997 . واته/ سووڕهتی فاتیحا شیفایه له ههموو ژههرێک. 3/ " إذا وضعت جنبك على الفراش وقرأت { فاتحة الكتاب } و { قل هو الله أحد } ؛ فقد أمنت من كل شيء إلا الموت". ضعيف / ضعيف الترغيب و الترهيب 347 . واته/ ئهگهر ڕاکشای لهسهر لایهکت لهسهر جێی خهوتن و سووڕهتی فاتیحا و قل هو الله أحدت خوێند، ئهوه ئهمانت لهههموو شتێک وهرگرتووه مهگهر لهمردن نهبێت. 4/ " فاتحة الكتاب و آية الكرسي لا يقرؤهما عبد في دار فيصيبهم ذلك اليوم عين إنس و جن" ضعيف/ ضعيف الجامع الصغير 3952. واته/ سووڕهتی فاتیحا و ئایهتی کورسی؛ کهسێک نایانخوێنێت لهماڵێکدا و تووشی چاوی ئادهمی و جنۆکه ببێت لهو ڕۆژهدا! 5/ " فاتحة الكتاب شفاء من كل داء". ضعيف / ضعيف الجامع الصغير 3951 . واته/ سووڕهتی فاتیحا شیفایه بۆ ههموو دهردێک. 6/ " فاتحة الكتاب تعدل بثلثي القرآن". ضعيف / ضعيف الجامع الصغير 3949 . واته/ سووڕهتی فاتیحا دهکاته سێیهکی قورئان. چاوهڕێی سوورهتهکانی تر بن!