به ناوی خوای بهخشندهی میهرهبان. سوپاس و ستایش بۆ پهروهردگار، دروود و ڕهحمهت له پێغهمبهری ئازیز (صلی اللهعلیه وسلم) و ههروهها له ئال و یارانی. بۆ وهڵامی پرسیارهکهی بهڕێزتان: قورئان دانان لهسهر زهوی ئهگهر به نییهتی سووکایهتی و کهمایهتی نهبێت بهرامبهری، هیچی تێدا نییه و دروسته، ڕێزگرتن به کارپێکردنێتی نهوهک ڕوواڵهت! زانایانی ئیسلام یهکدهنگن لهوهی که دهبێت پهڕاوی قورئان بهڕز ڕابگیرێ و ئیهانه نهکرێ، ئهو کۆدهنگییه نهوهوی-ڕهحمهتی خوای لێ بێت- باسی کردووه، بهڵام ههندێکیش زیادهڕهوییان تێدا کردووه، وهکو ئهوهی ههبووه له ئیمانداران نهچۆته ژوورێک قورئانی تێدابووبێ بهبێ دهستنوێژ، یان نهخهوتووه له ژورێک قورئانی تێدا بووبێت، له ڕاستی ئهگهرچی ئهمه زۆر بهرزڕاگرتنی قورئانی تێدایه، بهڵام له هیچ له هاوهڵانی پێغهمبهر-خوا لێیان ڕازی بێت- یان پێغهمبهر(صلى الله عليه وسلم) خۆیهوه کاری وا نهبووه، بێگومان ئهوانیش له ههموو دوای خۆیان دیندارتر و بهکارتر بوون بۆ ئهم قورئانه! زانایان لهوانه شێخ ئیبن عوثهیمین و شێخ جهبرێن دهفهرموون که ههتا بکرێ قورئان ڕێزی لێ بگیرێ، دانهنرێ له سهر زهوی ئهگهر بکرێ، بهڵکوو لهسهر جێگهیهکی بهرزتر له زهوی ئهگهر کهمێکیش بێت، بهڵام له کاتی پێویست وهکو ئهوهی کهسێک سوجدهی تیلاوه دهبات ئهگهر لهسهر زهوی دایبنێ گوناهی نهکردووه و دروسته که زهوییهکه پاکه یان لهسهر ڕاخهرێکی پاکوخاوێنه(ئهمه دهقی وتهی ئهوان نییه بهڵکوو له تێگهیشتنی وتهکهیانه.) ئیبن بازیش-ڕهحمهتی خوای لێ بێت- دهفهرموێ که بێگومان دانانی له جێگهیهکی بهرز له پێشتره، بهڵام ئهگهر لهبهر پێویستی بوو وهکو ئهوهی له نوێژدایه یان سوجدهی تیلاوه دهبات، دروسته و ناپهسهندییهکی تێدا نابینم.. ههروهها دهفهرموێ: کاتێک له بارهی ئایهتی ڕهجم له تهوراتدا پێغهمبهر(صلى الله عليه وسلم) گفتوگۆی کرد لهگهڵ جووهکان، داوای کورسییهکی کرد ههتا تهوڕاتهکهی لهسهر دابنێن، ئهوجا ئههگر بۆ تهوڕات جائیز بێت لهسهر کورسی دابنرێ بۆ ڕێزگرتن، قورئان له پێشتره! پاشان ئهگهر کهسێک بۆ ماوهیهکی کهم دهچێت به ئیشێک و دهگهڕێتهوه، پهڕاوێكیشی کردۆتهوه، هیچی تێدا نییه، چونکه دهیهوێ بگهڕێتهوه سهر خوێندنهوهکهی دووباره. فهرموو لهگهڵ ئهو فهتوایهنه به عهرهبی: س : ما حكـم وضـع القـرآن الكـريم على الأرض لفترة قصيـرة أو طويلة وهـل يجب وضعـه في مكان مرتفع عـن الأرض بمقـدار شبـر على الأقـل ؟ ج : وضعه على محل مرتفع أفضل مثل الكرسي أو الرف في الجدار ونحو ذلك مما يكون مرفوعا به عن الأرض وإن وضعه على الأرض للحاجة لا لقصد الامتهان على أرض طاهرة بسبب الحاجة لذلك ككونه يصلي وليس عنده محل مرتفع أو أراد السجود للتلاوة فلا حرج في ذلك إن شاء الله ولا أعلم بأسا في ذلك ، لكنه إذا وضعه على كرسي أو على وسادة ونحو ذلك أو في رف كان ذلك أحوط ، فقد ثبت عنه صلى الله عليه وسلم عندما طلب التوراة لمراجعتها بسبب إنكار اليهود حد الرجم طلب التوراة وطلب كرسيا ووضعت التوراة عليه وأمر من يراجع التوراة حتى وجدوا الآية الدالة على الرجم وعلى كذب اليهود . فإذا كانت التوراة يشرع وضعها على كرسي لما فيها من كلام الله سبحانه فالقرآن أولى بأن يوضع على الكرسي لأنه أفضل من التوراة . والخلاصة : أن وضع القرآن على محل مرتفع ككرسي ، أو بشت مجموع ملفوف يوضع فوقه ، أو رف في جدار أو فرجة هو الأولى والذي ينبغي ، وفيه رفع للقرآن وتعظيم له واحترام لكلام الله ، ولا نعلم دليلا يمنع من وضع القرآن فوق الأرض الطاهرة الطيبة عند الحاجة لذلك. قال الشيخ محمد بن صالح العثيمين – رحمه الله - : ومن النصيحة لكتاب الله عز وجل : أن لا تضعه في موضع يمتهن فيه ، ويكون وضعه فيه امتهاناً له ، كمحل القاذورات ، وما أشبه ذلك ، ولهذا يجب الحذر مما يصنعه بعض الصبيان إذا انتهوا من الدروس في مدارسهم ، ألقوا مقرراتهم والتي من بينها الأجزاء من المصحف في الطرقات أو في الزبالة أو ما أشبه ذلك ، والعياذ بالله . وأما وضع المصحف على الأرض الطاهرة الطيبة : فإن هذا لا بأس به ، ولا حرج فيه ؛ لأن هذا ليس فيه امتهان للقرآن ، ولا إهانة له ، وهو يقع كثيراً من الناس إذا كان يصلي ويقرأ من المصحف وأراد السجود يضعه بين يديه : فهذا لا يعدُّ امتهانا ، ولا إهانة للمصحف ، فلا بأس به . " شرح رياض الصالحين " ( ١ / ٤٢٣ ) دار ابن الهيثم ، شرح حديث رقم ( ١٨١ ) . وسئل الشيخ عبد الله بن جبرين – حفظه الله - : ما حكم وضع المصحف على الأرض الطاهرة أو السجادة ؟ . فأجاب : الأوْلى أن يوضع على مكان مرتفع حتى يتحقق رفعه حسّاً ومعنى ، قال الله تعالى : ( مرفوعة مطهرة ) فإذا احتجتَ إلى وضعه : فضعْه على مكان مرتفع ولو قليلاً ، فإذا لم يتيسر : جاز وضعه على الأرض على فراشٍ طاهرٍ ، ونحوه ، وينزَّه المصحف بأن يوضع على مكان منخفض أو على مكان متنجس أو على التراب ؛ لما فيه من الاحتقار له ، وإذا احتيج إلى وضعه على فراش طاهر : فلا بأس بذلك ، مع الحرص على رفعه حسّاً ومعنى . " فتاوى إسلامية " ( ٤ / ١٥ ) . دهربارهی کردنهوهی پهڕاوی قورئان و دانهخستنهوهی له دوای خوێندنهوهش: زانایان دهفهرموون که له تهقوا و بهرزڕاگرتنی قورئانه کهسێک له دوای خوێندنهوه پهڕاوی قورئان دابخات و ههڵیبرێتهوه، ههتا بیپارێزێت له تۆز و بیگێڕێتهوه بۆ بهرزاییهکانی ڕهفهی کتێبخانهکان.. بهڵام ئهگهر کهسێک مهبهستی پێ ئیهانه و سووکایهتی نهبێت، به بهجێهێشتنی قورئان به کراوهیی گوناهبار نابێت، ههرچهنده چاکتره و له تهقوایه له دوای خوێندنهوهی ههڵیگرێتهوه شوێنی خۆی.. خوای گهورهش زاناتره (جل وعلا). وصلى الله على نبینا محمد وعلى آله وصحبه وسلم. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - لیژنهی وهڵامدانهوهی پرسیاره شهرعییهکان/ دهنگی ئیسلام.